2013. június 19., szerda

Csalóka valóság

"Amennyiben (a fényképészet) tényeket tár elénk, tudomány.
Amennyiben eszméket tár elénk, művészet."
James Lawrence Breese, 1894


Fig. 1: Indian woman with Franz Boas and George Hunt holding up a blanket
Columbia University
A XIX. és XX. század fordulóján reflektorfénybe került a látszat és a valóság ellentéte mind az irodalom, mind pedig a fotográfia területén. A XIX. század végéig a fényképeket a valósággal azonosították, ám az ezt követő időszak megkérdőjelezte hitelességüket, és egyre többen mintegy a valóság jelképeként tekintettek rájuk (Lewis Hine 1909-ben szólalt fel).

A fenti képen Franz Boas antropológust és George Hunt fényképészt láthatod, amint hátteret tart egy szövő kwakiuti asszony mögé.

Csalás? Elítélendő? Vagy csupán művészet?

Talán nem is az a baj, ha valaki lehagyja a lényegtelennek, zavarónak tűnő elemeket, vagy a valóság egy szeletét kiragadja, hanem az, amikor a megtévesztés szándéka irányítja tetteit.

Semleges látásmód? Létezik ilyen?

James Clifford 1987-ben arra a következtetésre jutott, hogy a fényképészek lemondtak az objektivitás eszméjéről a szubjektív vizsgálódás kedvéért.
" az igazat mondd, ne csak a valódit" (József Attila, 1937)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése